5. december 2006

Spelsau af egen avl



Jeg er blevet færdig med mit 'hjemmedyrkede' spelsau uld og det er blevet rigtig lækkert. Det er underulden som jeg har kartet sammen med silke.

Nu mangler det lige en farvning og en ide til hvad jeg skal strikke af det. Der blev 350 gram ud af det. Måske skulle jeg lave lidt mere ?
Hmmmmm.... det er et stort arbejde at skille underuld fra (og beskidt) - efterfølgende at vaske og karte. Vi må se.

Til Birthe P's kommentar: Nej, jeg bruger ikke dækhårene til noget. Er de egnet til noget ?

2 kommentarer:

Birthe P sagde ...

Dit spelsau/silke-garn ser bare rigtig lækkert ud! Flot farvespil.
Jeg har også prøvet at skille underuld fra dækhår i en spelsau-ham - det er virkeligt et stort arbejde, men den resulterende bunke blødt og fint underuld er hele besværet værd. Bruger du dækhårene til noget?
- Birthe P

Dana Watsham sagde ...

Dækhår kan spindes tyndt-tyndt, og bliver et fremragende vævegarn til f.eks. brikbånd og møbelstof. Blankt, smidigt og fuldstændig uopslideligt!

Hvis man lader ca. halvdelen af dækhårene blive i ulden når man karter, bliver det til strømpegarn. Igen, takket være dækhårene, ekstremt slidstærkt.