30. marts 2007

Rødbedebøf

Før hen var det en almindelig hverdagsret, og mange kan huske hvordan de hadede de dage hvor den var på programmet.

Hjemme hos os er den sat på programmet igen. Dels fordi vi har mange rødbeder og rodfrugter fra haven og fordi det er hamrende sundt.

Opskriften er moderniseret og det er gået hen og blevet noget vi ser frem til at skulle have. Det smager super godt.

Har du lyst til at prøve, så kommer opskriften her:

Rødbedebøf med rodfrugtpure og persillepesto

4 personer:

Rødbedebøf:
4 store rødbeder eller 8 små
1 æg
2½ dl Rasp
1 spk. Sumak
Salt og peber

Olivenolie til stegning


Skræl rødbederne og skær dem i tykke skiver. Kog dem kort (ca. 4-5 min.), de skal stadig være faste. Hæld kogevandet fra og lad rødbederne dryppe af. Vend rødbedeskiverne i sammenpisket æg og derefter i rasp blandet med sumak, salt og peber.
Steg bøfferne i olivenolie til de er gyldne og sprøde.


Rodfrugtmos:
Kartofler og selleri skæres i tern og koges. Piskes med mælk og smør ligesom en almindelig kartoffelmos. Smag til med salt og peber.


Persillepesto:
Et stort bundt persille
2 fed hvidløg
2 spk. revet pecorino el. parmesan
½ - 1 dl. Olivenolie
Vand

Kom alle ingredienser undtagen vand i en blender og kør til det er nogenlunde jævnt. Lad være med at smadre det helt. Tilsæt vand til konsistensen passer.

Velbekomme.....

3 kommentarer:

Tina sagde ...

Aj jeg kan huske rødbedebøffer fra husgerning ;) Og jeg kan huske at jeg faktisk rigtig godt kunne lide dem :D Jeg tror endda jeg, i gemmerne, har mine gamle opskrifter endnu.

Anonym sagde ...

Uhm, det lyder lækkert. Vi elsker rødbeder på alle mulige måder. Mon ikke vi skal prøve din? God weekeend og mange hilsner
Anne-Mette

Anonym sagde ...

Det lyder lækkert. Jeg vil lave dem i morgen.