24. april 2007

Rosencreme - opskrift

Hanne spørger om hun kan få opskriten på cremen i forrige indlæg. Og selvfølgelig kan hun det.

Udgangspunktet er taget i Urtegårdens opskrifter. Og Hanne det er også der jeg har købt nogle af råvarerne. Rosenvandet er fra den lokale indvandrerbutik, olierne er købt i supermarkedet (Svansø's økologiske). Opskriften har jeg rettet til efter humør og formål og den kommer her.

Grundopskrift til 6 krukker creme á 50 ml.

Fedtfase:
10 gr. V-E fedt
8 gr. Bivoks
17 gr. Tidselolie
8 gr. Mandelolie
2 gr. sheasmør

Vandfase:
20 gr. M-F fedt
210 ml. Rosenvand
10 gr. glycerin
2 gr. natriumbenzoat

Når rørt og afkølet: 4 dråber rosenolie og tro mig, det er nok. Har prøvet at følge opskriften der siger 25 dråber første gang jeg lavede det.


Fremstilling af cremen:
Begge faser afvejes og kommes i hver sin rene rustfri stålgryde og opvarmes til 75C. Tag gryderne af varmen. Hæld i en tynd stråle fedtfasen i vandfasen under kraftig omrøring med et spiral-piskeris.
Rør fra side til side, ikke op/ned. Der skal ikke piskes luft i cremen, den skal bare røres meget grundigt sammen.
Fortsæt omrøring til cremen/lotionen er helt kold, ca. 25C. Tilsæt æterisk olie/duftolie.

Til dem der orker - god fornøjelse. Til dem der ikke orker - jeg overvejer at lave et par krukker til salg næste gang. Så hvis du er interesseret så send mig en mail.

Ingen kommentarer: